Malaysia Airlines indfører børnefri zoner

Malaysia Airlines har truffet en ganske kontroversiel beslutning – nemlig at indføre børnefri zoner på selskabets nye Airbus A380-fly. Årsagen bag tiltaget er at at sikre passagerer en komfortabel overfart uden at blive genereret af larm og gråd fra børn under 12 år.

Du kender det sikkert godt: Der sidder en meget ulykkelig baby et par rækker fra dig i flyet, og det gør bestemt ikke turen mere behagelig. I har fløjet i 45 minutter og I skal være i luften i 6 timer endnu.

Men selvom det er træls for dig, er det med garanti langt værre for forældrene. Ophobende stress og irritation lyser ud af deres rødsprængte øjne, som jævnligt bliver nedstirret af utilfredse medpassagerer, der ikke kan forstå, at deres barn kan være så uopdragent. Et skrækscenarie for de fleste forældre.



Ligesom på biltrafikanter på jorden, så sidder nerverne i den grad løst på flypassagerer. Det kan hænge sammen med, at flyrejser af forskellige årsager stresser folk, selvom man burde slappe af på sin ferie. Ofte skal man op midt om natten, måske er man nervøs for ikke at nå flyet, man står i lange køer, har det varmt og man bliver stuvet sammen på begrænset plads. Tilføjer man utrøstelig baby- eller barnegråd, kan det være dråben, der får bægret til at flyde over hos nogle flyrejsende.

Derfor har Malaysia Airlines truffet den ganske kontroversielle beslutning at forbyde børn på økonomiklassen på første sal af selvskabets Airbus A380-fly. Beslutningen kommer i kølvandet af, at Malaysia Airlines sidste år forbød spædbørn på 1. klasse, fordi mange flyrejsende klagede over larm.

Hvem må ikke rejse med de nye fly?

Først og fremmest er det vigtigt at slå fast, at der er tale om børnefri zoner i Malaysia Airlines Airbus A380 – ikke børnefri fly. Forbuddet i disse zoner vil træde i kræft for børn under 12 år, hvilket verden over har skabt en hel del debat. Dels fordi forbuddet i sig selv meget kontroversielt, dels fordi det for mange virker grotesk, at også store børn på 9,10 og 11 år tilsyneladende betragtes som skrigende babyer af Malaysia Airlines.

Beslutningen tages imod med kyshånd fra nogle rejsende, og kaldes af andre for menneskefjendsk. Uanset hvad, så er det et tiltag, der får Malaysia Airlines til at skille sig ud fra de andre luftfartselskaber, et tiltag der genererer masser af omtale og sikkert også et tiltag, som kan få hyppige flypassagerer i østen til at vælge Malaysia Airlines.

Én kommentar

Liselotte Mathiasen

Ca. 12 år siden

Jeg synes det er helt i orden med børnefrie zoner. Er lige hjemvendte fra en vidunderlig ferie på Bali. Efter en mellemlanding i Singapore, ventede der 13 timers flyvning forude, inden vores Singapore Airlines fly kunne sætte hjulene på jorden i Kastrup. Denne tur har været den værste flyvning jeg nogensinde har oplevet, der et udueligt forældrepar, havde der ca. 8 måneder gamle barn med på denne flyvning. Og barnet skreg stort set samtlige 13 timer uden den blev gjort andet fra deres side, end at bytte plads eller ringe på personalet. Ville måske selv have gået en lille tur med ungen på armen til han faldt i søvn. en nok helt have ladet være med at tage sådan en størrelse med på så lang en flyvning, for at komme på ferie. Når du efter 6 timer med skrig og skrål, tænker tanken til ende om der stadig er 7 timers flyvning tilbage, så kan jeg love for det er helt uoverskueligt, hvordan man nogensinde mentalt, kan klare resten af denne flyvning uden det slår klik. End ikke en henvendelse til disse forældre om at gøre noget forældreligt, for at få barnet til at falde til ro, førte til de gjorde lidt ekstra for at der kunne blive ro på flyvningen. Så stort JA herfra om der skal indføres zoner. Og helst med lydtætte døre til de øvrige passagerer. For det vi lige har været igennem på Turen fra Singapore, kan få enhver til at gå op i limningen.

Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.


Denne rejse artikel er tagget:
airbus baby børnefri zoner flyselskab malaysia airlines