Trends indenfor spiludvikling i 2022

Spiludvikling er et felt, der hele tiden udvikler sig. Gennem de seneste par år har branchen været i enorm vækst, med masser af nye spillere indenfor stort set alle spiltyper. Det har naturligvis givet spiludviklerne ekstra blod på tanden i forhold til at udvikle og lancere spil med nye teknologier og lignende.

I denne artikel kigger vi lidt nærmere på nogle af de trends, som vi ser indenfor spiludvikling. Som du vil kunne læse nedenfor, kommer vi både ind på bestemte afgreninger af industrien og på bestemte teknologier, som er i særligt fokus.

Internetbaserede spil om penge i stærk vækst

Stadig flere spiller om penge på internetternet. For mange voksne er det en oplagt måde at tilføre spillene lidt mere spænding på. Men hvad sker der inden for branchen?

Først og fremmest er der øget fokus på at gøre de internetbaserede spillesteder mere sikre. Det vil sige, at man forsøger at reducere risikoen for, at du kan finde et online casino uden licens. Der er naturligvis en grund til, at man tildeler casinoer licenser. Det er nemlig en måde, hvorpå staten kan holde øje med casinoet, sikre, at der bliver taget skridt for at undgå hvidvask af penge, snyd og så videre.

Samtidig ser vi et øget fokus på eSport på de danske betting sider. Her bliver det i stigende grad muligt at oddse på udfaldene af en stadig bredere vifte af eSport-kampe. Dette har naturligvis en afledt effekt på de spil, som kampene bliver spillet i.

Med flere muligheder for at oddse, vil der typisk være flere, der kommer til at følge aktivt med i turneringer og så videre, hvilket i sidste ende betyder, at der er flere penge til udviklingen af spillet, til dets community og så videre.

Højere interaktion med spil

Vi lever i en verden, hvor mange gerne vil have en så brugertilpasset oplevelse som overhovedet muligt. Det er blandt andet derfor, at du kan designe dine egne sko hos Nike, at Netflix tilpasser anbefalinger til dine præferencer og din telefon viser dig de apps, som du er mest tilbøjelig til at bruge på et bestemt tidspunkt.

Det ser vi også mere og mere i spil, hvor spillerne har et stadig større interaktion – ikke bare med spillet, når de spiller det, men også med spiludviklerne, når spillet bliver udviklet. Kombinerer man dette med teknologier som machine learning og kunstig intelligens, er der en stadigt stigende tendens til, at vi ser flere og flere spil, der leverer en brugertilpasset spilleoplevelse.

Augmented og Virtual Reality

Augmented Reality (AR) og Virtual Reality (VR) er begge teknologier, som har eksisteret i spilbranchen i et godt stykke tid, men de har endnu til gode at blive meget udbredt. Vi ser dog hele tiden flere spiludgivelser, der understøtter en af typerne. Dette kommer vi blot til at se endnu mere af i 2022, hvilket naturligvis også hjælpes på vej af udviklingen i den underliggende teknologi.

Du kan derfor roligt regne med, at der fremadrettet vil være langt flere spil, der interagerer med din omverden gennem et par briller, en telefon eller bærbar spillekonsol. Det er det vi kalder for Augmented Reality, hvor der skabes en bro mellem virkeligheden og spillet.

Virtual Reality skal også nok få sin storhedstid med langt flere spil, der giver en helt utrolig inddragende oplevelse. Når først man tager VR-brillerne på, kan det være svært at tro, at det ikke er virkelighed. For de mange, der spiller for at prøve noget andet end deres daglige liv, er der ingen tvivl om, at det her er en teknologi, der virkelig kommer til at begejstre dem.

Stemme- og ansigtsgenkendelse

Hverken stemme- eller ansigtsgenkendelse er nye teknologier. De har eksisteret i årevis på vores telefoner, hvor vi har kunne bruge stemmegenkendelsessoftware til at betjene telefonen med, og ansigtsgenkendelse til at låse den op med.

Men vi ser en stigende interesse for disse teknologier indenfor spilbranchen. Det kunne potentielt set åbne op for, at man kan interagere med computerstyrede karakterer i spillene ved at tale til dem i stedet for at vælge forudbestemte dialoger eller lignende.

Ansigtsgenkendelse kan blandt andet bruges til at designe spilkarakterer, der minder om personen, der spiller dem. Det fører os tilbage til den højere interaktion med spil og den brugertilpassede oplevelse, som vi var inde på tidligere.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.