Få penge tilbage ved forsinket tog
Vidste du, at du kan få penge tilbage, hvis dit DSB-tog er forsinket? Ordningen hedder DSB Basis Rejsetidsgaranti og gælder hvis dit tog er mere end 30 minutter forsinket. Der findes en lignende ordning til Arriva.
Og det virker. Sidst i december tog min kæreste og jeg med toget fra Århus til København. På grund af sne og is blev toget undervejs knap 2 timer forsinket – og i øvrigt ændret fra at være et hurtigt Intercity lyn-tog, til at snegle sig afsted og stoppe på alle stationer.
At vores togtur blev forsinket med over to timer var selvfølgelig frustrerende (og enormt kedeligt). Men vores retfærdighedssans blev tilfredsstillet få dage efter, da vi opdagede muligheden for at ansøge om erstatning.
Vi udfyldte simpelthen et ansøgningsskema, printede det ud sammen med vores billetter og sendte det hele til DSB med posten. Et par uger efter modtog vi selv et brev om, at de ville indsætte 491 kroner – eller det der svarer til 75% af billettens pris – på min NEMkonto. Tak DSB.
Eneste forslag til forbedring er, at man også kan ansøge online. Men der ligger sikkert en bevidst strategi i ikke at gøre det alt for nemt.
Sådan får du penge retur, hvis dit tog bliver forsinket
- Klik ind på DSBs side om Basis Rejsetidsgaranti. Her er alt du skal bruge.
- Udfyld ansøgningsskemaet og print det ud.
- Print dokumentation for din rejse (din billet).
- Send det hele med posten til DSB.
Kriterier for at få pengene tilbage ved forsinket tog
- Rejsen må ikke udelukkende være foretaget med S-tog.
- Der skal medsendes dokumentation for rejsen. Det kan være din billet eller en kopi af dit klippekort, hvor du har markeret, hvilket klip det drejer sig om. Læs mere her.
- DSB skal have ansøgningsskemaet senest 14 dage efter forsinkelsen.
- Dit tog skal være minimum 30 minutter forsinket.
- Har du rejst med pendlerkort, periodekort, SU-kort, uddannelseskort eller andre kort, skal du i stedet tilmelde dig DSB Pendler Rejsetidsgaranti.
- Kontant kompensation er kun mulig ved beløb på mere end 25 kroner.
Kompensation af togbilletten
Er du berettiget til kompensation kan du enten vælge at modtage en ny billet på samme rute eller få indsat penge direkte på din konto. Sidstnævnte beregnes på følgende måde:
- 30-59 minutters forsinkelse = 25% kompensation
- 60-89 minutters forsinkelse = 50% kompensation
- 90-119 minutters forsinkelse = 75% kompensation
- 120-mere minutters forsinkelse = 100% kompensation
Har du rejst med Arriva, findes der en lignende rejsetidsgaranti, hvor du f.eks. kan få en taxa betalt, modtage en ny billet eller få penge retur. Læs også Forbrugerrådets artikel om rejsetidsgaranti i den offentlige transport.
Én kommentar
Ellen Kjær
Ca. 3 år sidenJeg har rejsekort og pendler mellem Albertslund og Vesterport og da det derfor 'udelukkende' er med s-tog, kan jeg ikke få pengene tilbage fra i dag. I dag har været den værste togdag og der skal ellers meget til før jeg bliver berørt af forsinkelser, da det er normalt for mig i min hverdag. Men i dag var der så meget uoverensstemmelse mellem beskeder -og ikke mindst manglende besked til os passagerer, der stod i stive to timer på perroner og ventede. Det endte med at jeg kørte med en venlig mand to stop tilbage til Taastrup og kørte ind i bil til mit arbejde. Jeg havde glemt at tjekke ud, så jeg smuttede lige ned på stationen ved Vesterport - og kom af med over 30 kr for ingen togtur!!! Jeg tænkte at jeg jo bare kunne rette det her til aften og få pengene igen, men nu kan jeg se at der ikke gives refusion til passagerer i s-tog. Underlig regel :-( og øv. vh Ellen Kjær
Svar